Je bent hier:  nl  /  Over ons  /  De eerste stap

De eerste stap

Township Atteridgeville"Alweer twaalf jaar geleden ontmoette ik voor het eerst mijn inmiddels goede vriend Isac Skosan in de sloppenwijk Brazzaville, onderdeel van Atteridgeville, vlak buiten Pretoria. Het is deze man geweest die mij door zijn Township rondleidde, mij kennis liet maken met veel bewoners in golfplatenhutjes, zonder stromend water of elektra. Een toilet, daar 'de longdrop' genaamd, was niets meer dan een diep gat in de grond. De meeste mensen waren werkloos en hadden nog nooit eerder een baan gehad. Volgens schattingen waren meer dan 70% van de bewoners besmet met hiv of leden aan AIDS. Bewoners waren veelal niet geregistreerd en ontvingen dus geen uitkering. Soms was er geld voor één maaltijd per dag, maar ook dagen was er niets te eten. Een uitzichtloze situatie waarin tienermeisjes voor 30 minuten beltegoed hun lichaam ter beschikking stelden. Kortom, een omgeving waar je eigenlijk niet wilt leven. Isac vertelde mij over zijn droom om een school te starten die de mensen aan een baan zou helpen. De school mocht echter niet in handen van de politiek zijn, noch van het bedrijfsleven, maar moest zijn van, en ter beschikking staan aan, de gemeenschap. Isac heeft mij geïnspireerd om samen met anderen het GetOn opleidingscentrum op te richten.

Sloppenwijk BrazzavilleHet resultaat is een school waar GetOn nu tussen de 500 en 700 studenten per jaar een zeer praktische en professionele opleiding aanbiedt. Rond de 80% van hen heeft binnen drie maanden na afloop van de cursus een baan en verdient voor het eerst van zijn of haar leven een eigen inkomen. 85% is na een jaar nog steeds aan het werk! Deze studenten hebben nu een perspectief, elke dag eten, elektra - zonder dat het illegaal hoeft te worden afgetapt, kunnen schooluniformen voor hun kinderen betalen. Raken er weer van overtuigd dat zij er wél toe doen, zijn met recht weer trots op wie ze zijn. En ze hebben dit geheel zelf bereikt, weliswaar met een beetje hulp van GetOn, maar het is aan hun ambitie, aan hun werk en hun inzet te danken dat ze zich hebben los geworsteld van die uitzichtloosheid. De blije gezichten, het zelfvertrouwen, ach wat voel ik mij bevoorrecht daar onderdeel van te mogen zijn.

Schoenenmaker in Brazzaville, sloppenwijkEén van de studenten van de cursus Bake for Profit (zie impressiefilm) antwoordde op de vraag waarom ze hier op school was het volgende: “Ik ben hier samen met twee andere moeders die ook een lichamelijk gehandicapt kindje hebben, om te zorgen dat we wat geld kunnen verdienen. We hopen zo voor onze kinderen te kunnen blijven zorgen". Toen we tijdens ons bezoek aan haar wijk haar huis bezochten, bleek ze alleen een slaapkamer voor zichzelf te hebben, in de andere vertrekken lagen 20 gehandicapte kinderen op matjes op de grond. Deze vrouw geeft alles wat ze heeft op, om samen met anderen in haar huis zorg te dragen voor deze kinderen die normaal aan de weg worden gezet of in huis worden verborgen."

Bovenstaande persoonlijke impressie is van bestuurslid Jan Bijpost, die samen met de inmiddels overleden Sytske Bijpost-Westerhof, in februari 2005 Stichting GetOn oprichtte.

Wil je meer lezen over zijn werk en ervaringen in Zuid Afrika, lees dan ook zijn blog Tales from a Township.