We Live Project Noord-OegandaGetOn start met haar eerste project in Oeganda!

In mei 2018 hebben Stichting GetOn en ACSET Uganda besloten samen het ‘Women’s Livelihood Improvement’ Project in Noord-Oeganda op te zetten.

Doelstelling

De doelstelling van het Women’s Livelihood Improvement project (‘We-Live’) is om in de regio Alebtong in twee jaar tijd de voedselzekerheid en economische situatie van 1.200 vrouwen -met name alleenstaande moeders en verzorgsters van wees- en andere kwetsbare kinderen- te verbeteren.

Beide non-profit organisaties willen o.a. het inkomen van deze 1.200 geselecteerde vrouwen verdubbelen door het bevorderen van inkomensgenererende activiteiten. Tevens krijgen hun gezinnen (verbeterde) toegang tot microkredieten en dorpsbesparingen om de omzet van hun familiebedrijfjes te kunnen vergroten. Daarnaast zal de voedselzekerheid van deze 1.200 huishoudens vergroot worden door de aanleg van moestuinen en het aanleren van landbouwvaardigheden in dit van oorsprong landbouwgebied.

De achtergrond

Aan het eind van de jaren tachtig, voerde het Verzetsleger van de Heer (LRA) in het noorden van Oeganda meer dan twintig jaar opstand tegen de regering van Oeganda. Dit conflict verdreef meer dan 1,5 miljoen Oegandezen uit dit gebied en leidde tot ontvoering, verkrachting en foltering van tienduizenden anderen. Het conflict veroorzaakte een enorm trauma onder de bevolking, verwoestte de traditionele sociale cohesie en verminderde de zelfredzaamheid van de bevolking. Kinderen werden ontvoerd om te werken als kindsoldaat of seksslavin.

De LRA-oorlogsactiviteiten in Noord-Oeganda stopten tussen 2011 en 2012. Maar duizenden Oegandezen bleven ontheemd achter, waarvan veel weeskinderen. Velen trokken terug naar hun dorpen, zonder scholing, zonder inkomensgenererende activiteiten en zonder landbouwvaardigheden om in hun voedsel of een eventueel inkomen te kunnen voorzien. De families hebben geen gereedschap of zaaigoed om te boeren, en geen geld om kippen, koeien, geiten of tuingereedschap aan te kopen.

Honger en armoede

Een kwart van de Oegandese bevolking leeft momenteel in extreme armoede. Op het platteland kampen boeren met uitgeputte gronden, versterkt door de klimaatverandering. Na de jarenlange oorlog staan veel vrouwen er plots alleen voor omdat hun echtgenoot omgekomen is tijdens de oorlog. Boerenfamilies in Noord-Oeganda staan letterlijk met lege handen.

De toekomst

Stichting GetOn is een organisatie die niet zomaar geld weggeeft, maar juist die mensen helpt die geholpen willen worden met raad, daad, steun en mede-financiering. Niet door een opgehouden hand te vullen, maar door een uitgestoken hand aan te nemen.

ACSET Uganda (Action for Child Social and Economic Transformation) zag in GetOn een partner met dezelfde idealen. “Do not give a man a fish, but teach him how to fish”. Of nog beter: leer hem niet alleen vissen, maar leer hem ook om anderen te leren vissen.

GetOn startte onlangs het Women’s Livelihood Improvement project (‘We-Live’) in samenwerking met ACSET Uganda. We-Live project zal vrouwen trainen en ondersteunen om economische activiteiten te ontplooien. Dit inkomen zorgt niet alleen voor eten voor het gezin, maar ook voor kleding, gezondheidszorg en onderwijs. Kortom: We-Live leidt tot een toekomst!

Steentje bijdragen

Ieder mens verdient een toekomst, een bestaan, een kans om zich vrij te maken van honger, armoede en ziekte. Wil je een steentje bijdragen aan dit project? Dat kan door over ons project te schrijven op social media via de hashtag #WeLive of door een donatie over te maken onder vermelding van #WeLive via deze link: Ik Steun We Live! Hiermee help je deze families in Noord-Oeganda aan tuingereedschap en zaaigoed, het aanleren van Life Skills en landbouwtechnieken en het trainen van trainers in de community.