Je bent hier:  nl  /  Projecten  /  My Body is My Body

My Body is My Body logoMy Body is My Body

Stichting GetOn kwam tijdens haar ondersteunende werk voor organisaties die zich bezighouden met seksueel misbruikte kinderen, het belangrijke werk van de Britse not-for-profit 'My Body is My Body' tegen. Dit online en gratis muzikale preventieprogramma bestaat uit een volledig lesprogramma geschreven rondom vijf liedjes. De liedjes zijn verwerkt tot een leuke, positieve, kleurrijke animatie waarin een cartoonpoppetje genaamd Cynthie elk liedje inleidt met een belangrijke boodschap voor de kinderen. Het doel van dit programma is jonge kinderen op speelse wijze voorlichting geven over de gevaren van kindermisbruik en ze tegelijkertijd weerbaarder te maken.

Kindermisbruik

De meeste ouders willen niet te lang stilstaan bij het onderwerp kindermisbruik. Alleen al de gedachte eraan maakt mensen van streek. Helaas is het in deze wereld een angstaanjagende, afschuwelijke realiteit.

Het 'My Body is My Body' programma behandelt op een speelse manier de drie stappen die kindermisbruik kunnen voorkomen:

1. ken als ouders de feiten;
  2. geef uw kind voorlichting;
  3. maak uw kind weerbaar.

Online preventieprogramma

De vrolijke liedjes in dit preventieprogramma creëren een sfeer van openheid. Bij elk liedje staan tevens ideeën en tips over de boodschap die in het nummer behandeld wordt. De meeste ouders, leerkrachten en verzorgers vinden het lastig om met jonge kinderen te praten over het voorkomen van kindermisbruik. Het doel van dit programma is dat de kinderen de liedjes – en daardoor de boodschap - zullen onthouden, en het makkelijker voor ze wordt om over het onderwerp te praten met ouders, leerkrachten en/of verzorgers. Want een goede stap in de richting van het bestrijden van kindermisbruik is het mogelijk te maken voor kinderen om te praten over hun gevoelens en problemen. Openheid over dit onderwerp maakt het eenvoudiger voor een kind om bij je te komen als er iets misgaat of mis is.

Het belang van het 'My Body is My Body' programma is groot; het is immers enorm belangrijk om aan preventie en bewustzijn te doen. Bij kinderen, maar ook bij ouders! Daarom steunt Stichting GetOn de organisatie 'My Body is My Body.

Onze steun

GetOn heeft de afgelopen maanden o.a. gezorgd voor vertalingen in verscheidene talen zoals Nederlands, Afrikaans, Zulu, Setswane en Xhosa. Daarnaast heeft GetOn geholpen bij de zoektocht naar zangeressen in deze talen, die belangeloos vele uren in een studio de stem van Cynthie hebben ingezongen en -gesproken. Ook ondersteunt GetOn in de zoektocht naar studios op de meest afgelegen plekken ter wereld. GetOn werkt hard samen met My Body is My Body om het programma in alle talen en overal ter wereld gratis aan te kunnen bieden. Het preventieprogramma is ondertussen vertaald in zo’n 20 talen. Het volledige Nederlandse programma is gratis te downloaden van de website: My Body is My Body. Of via deze rechtstreekse link: Nederlandse website. GetOn zal My Body is My Body ook in 2018 blijven helpen in haar inzet tegen kindermisbruik door haar programma verder te verspreiden.

Nominatie

Onze inzet tegen kindermisbruik leverde een van onze bestuursleden de nominatie op tot Global Goodwill Ambassador.
Ons partnerschap met My Body is My Body toont weer duidelijk aan dat niet alleen financiële steun van belang is; ook het aanbieden van je netwerk en kennis geeft een brede en resultaatgerichte ondersteuning.

Zangeressen gezocht!

Wij zoeken nog naar Zulu en Afrikaanse zangeressen om het programma in te zingen en te spreken voor kinderen die nog niet kunnen lezen! Neem contact met ons op als je ons hierbij wilt helpen.

Meld misbruik!

Heb je een vermoeden van kindermishandeling of -misbruik, neem dan contact op met Veilig Thuis op 0800-2000 (gratis en 24/7 bereikbaar). Je krijgt een hulpverlener aan de lijn die al je vragen kan beantwoorden en advies kan geven. Als je wilt, kan dat ook anoniem.