Je bent hier:  nl  /  Projecten  /  Oeganda; de parel van Afrika

Mijn eerste bezoek aan Oeganda; de parel van Afrika

"Begin oktober heb ik samen met ACSET Uganda verschillende groepen van het ‘Women’s Livelihood Improvement project’ (We Live*) bezocht. ACSET, dat staat voor Action for Child Social and Economic Transformation, is de organisatie die het plan bedacht om door middel van een moestuinproject de voedselzekerheid en het inkomen van 1.200 gezinnen in Noord-Oeganda te vergroten. 1.200 eenouder gezinnen een eigen inkomen leren genereren en ze daarmee de kans bieden om hun kinderen naar school te laten gaan.

De afgelopen twintig jaar kom ik zeer regelmatig in Afrika, maar wat ik tijdens mijn bezoek aan het We Live-project zag, waren deelnemers die leven in bittere armoede en dankbaar zijn voor iedereen die zich in hen interesseert.

De NGO’s die werk verrichten in Oeganda komen niet naar dit gebied. Er wonen in het Alebtong district bijna 250.000 mensen waarvan 67 procent dagelijks behoefte heeft aan voedselhulp. In de meeste dorpen hier eet men niet meer dan één maaltijd per dag met een bijzonder lage voedingswaarde. Helaas overlijden hierdoor relatief veel kinderen onder de vijf jaar door ziekte. Van de kinderen die het wél overleven, krijgt 7 van de 10 geen scholing; simpelweg omdat de ouder/verzorger de financiële middelen niet heeft voor de schoolbijdrage en/of het aanschaffen van een schrift of een boek. Van diegenen die wél naar school gaan, haken helaas 7 van de 10 meisjes tijdens de basisschoolperiode alweer af door geldgebrek of de noodzaak katoen te gaan plukken.

De gevolgen van deze bittere armoede zijn: jong trouwen ((bijna) kindhuwelijken), veel lichamelijke beperkingen door ondervoeding, veel gebroken relaties, Aids en daardoor veel weeskinderen, enzovoort. En dat is nu al enkele generaties zo. Logisch dat deze mensen geen groot zelfvertrouwen hebben of veel zelfredzaamheid hebben kunnen ontwikkelen. Zeker als iedereen, zelfs de hulporganisaties, ze ook nog ‘links’ laten liggen.

Bruno en Patrick, twee jongens uit dit gebied, die -geholpen door het lot- wel hun school hebben afgemaakt, hebben een paar jaar terug ACSET Uganda opgericht. Hun organisatie steunt deze mensen met hele kleinschalige en zeer praktische steun, door ze een helpende hand toe te steken. Niet door alleen maar te geven, maar door de mensen te onderwijzen, door ze het zélf te laten doen. Dit keuken/moestuin project is daar een helder voorbeeld van. Veertig groepen van 30 mensen die met elkaar en voor elkaar een keukentuin maken naast hun hutjes. Een moestuin direct naast de voordeur die de mensen voorziet van groenten en daarmee de oh, zo belangrijke vitaminen en mineralen. Velen konden na vier weken al oogsten, ondanks de grote droogte! Dit is op praktische wijze mensen helpen aan gezond eten en een eigen inkomen.

Gelijktijdig wordt ze geleerd dat ze een deel van de oogst kunnen verkopen op de lokale markt en die opbrengst kunnen sparen. Ja, sparen en inleggen in de groepskas! Uit deze kas kunnen de deelnemers lenen ingeval van nood (vaak medisch). Maar er wordt ze ook heel praktisch geleerd dat ze ook uit de groepskas kunnen lenen om handel te drijven.

Voor jou als lezer is het wellicht een ver-van-je-bed show, zeker als je hier nog nooit bent geweest. Maar bekijk de foto’s op mijn blog eens en zie hoe het hier is. Wil je ook iets doen? Een steuntje in hun rug zijn? Deze mensen niet links laten liggen? Het kost slechts een paar klikken: Ik steun WeLive!"

Jan Bijpost

November 2018

Bestuurslid Stichting GetOn

*Meer over het 'We Live' project lees je hier: Women’s Livelihood Improvement project (‘We-Live’)