Je bent hier:  nl  /  Projecten  /  PATCH Child Abuse Centre

PATCH Child Abuse CentrePATCH Child Abuse Centre

PATCH is een not-for-profit organisatie, opgericht in 1992 in Helderberg nabij Kaapstad in Zuid-Afrika, die zich richt op de opvang van en steun aan kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 17 jaar die het slachtoffer zijn geworden van seksueel misbruik. Het werk van PATCH bestaat o.a. uit het opvangen van de slachtoffers, het bijstaan van het kind tijdens het medisch en forensisch onderzoek en het geven van gratis (en indien nodig langdurige) therapie. Indien de dader een familielid is, zorgt PATCH dat het kind onmiddellijk ergens anders geplaatst wordt. Tevens begeleidt PATCH de slachtoffertjes voorafgaand en tijdens de rechtszaken en geven PATCH counsellors Preventie & Awareness lessen aan kinderen op naburige scholen.

PATCH heeft momenteel zes kantoren in de Kaapregio en een 24-uurs crisisopvang, waar jaarlijks circa 500 kinderen opgevangen worden. Soms is er sprake van zestig nieuwe gevallen per maand. Slachtoffers en daders komen zowel uit landelijk als stedelijk gebied en zijn zowel blank als zwart.

In 2016 is Stichting GetOn een samenwerking aangegaan met PATCH Child Abuse Centre.

Stichting GetOn bracht in een paar maanden tijd tweemaal een bezoek aan PATCH en sprak uitgebreid met medewerkers en externe partijen betrokken bij het werk van PATCH. GetOn kreeg inzicht in de financiële gang van zaken, adviseerde bij PR, Marketing en fundraising en organiseerde een strategische meeting voor het gezamenlijk vaststellen van een missie en visie voor de komende drie tot vijf jaar.

PATCH is in 25 jaar tijd hard gegroeid en zowel PATCH als GetOn stelden vast dat er een boel gedaan moet worden om PATCH een stevige fundering te geven om ook de komende 25 jaar succesvol te blijven bestaan. Helaas bleek dat beide organisaties van mening verschillen over hoe dat het beste gedaan kan worden. Stichting GetOn is echter niet een organisatie die ‘zomaar geld weggeeft’, omdat GetOn niet gelooft dat je daar een organisatie op de lange termijn mee helpt. Om een stevig huis neer te zetten, moet de fundering goed zijn. Over hoe die fundering het beste gebouwd kon worden, bleken beide NPOs het niet eens te kunnen worden. Daarom hebben Stichting GetOn en PATCH Child Abuse Centre besloten de samenwerking per medio juni 2017 stop te zetten.

Stichting GetOn blijft zich -d.m.v. samenwerking met het online preventieprogramma My Body is My Body- inzetten voor het wereldwijd voorkomen van kindermisbruik door kinderen seksueel weerbaarder te maken. Lees meer over het My Body is My Body programma en onze ondersteuning daaraan op onze projectpagina: My Body is My Body.

Lees meer over PATCH op hun website: PATCH Child Abuse Centre Helderberg.