Vrijwilligerswerk is net(-)werken

"GetOn Skills Development Centre draait om mensen; leerkrachten die studenten ondersteunen en adviseren tijdens de lessen, maar ook door buiten de lessen om met ze praten en naar ze te luisteren. Maar bij GetOn draait het ook om computers. Die computers zijn hard nodig voor cursussen als Basic Computers, Point-of-Sales (caissiere training) of Office Management, maar ook voor het opstellen van CVs en het zoeken naar banen en online solliciteren. Doordat computers zo belangrijk zijn voor GetOn, heeft de GetOn school er bijna 50(!) staan en dat is een hoop voor zo'n kleine organisatie. Alhoewel de staff enorm zijn best doet de computers up-to-date te houden, is er nauwelijks tijd voor grondige updates en onderhoud. Om die reden besloot ik in februari 2014 twee weken als vrijwilliger bij GetOn aan de slag te gaan om hoognodig onderhoud aan het computernetwerk uit te voeren.

 

Toen ik op de school aankwam, had de manager, Brenton Cryer, al een lange lijst klaarliggen met de meest belangrijke zaken die gedaan moesten worden aan het netwerk. Terwijl de lessen in volle gang waren, was ik druk bezig zoveel mogelijk punten van deze lijst af te werken: o.a. het configureren van de computers die de studenten gebruiken voor Internet, zorgen dat studenten er alleen de zaken op kunnen doen waar de computers voor dienen (CVs opstellen, banen zoeken), een eenvoudige fileserver installeren, backups regelen voor de computers van de staff, ongewenste software en virussen verwijderen, software updaten en de computers upgraden naar Windows 8. 

 

Het grootste IT-probleem voor GetOn is het gebrek aan geld en mankracht. Het blijft een klus om illegale software en virussen buiten de deur te houden. Hier zijn uiteraard goede oplossingen voor, maar die kosten geld en daar heb je getrainde professionals voor nodig; zowel om te installeren als om te onderhouden. Daarom heb ik alles zo eenvoudig mogelijk gehouden. Ik zou dolgraag het hele netwerk vanaf het begin opbouwen en upgraden, maar dat is om bovengenoemde redenen nu nog niet een optie; maar dit blijft wel op mijn wenslijstje staan.

 

Iets anders wat mij opviel tijdens mijn verblijf; bijna ieder stafflid had zijn eigen Excellijst(en) met basis informatie over de studenten. Zodra iemand anders die informatie nodig had, werd (een deel van) de lijst gekopieerd, gemaild en ergens anders opnieuw opgeslagen. Aangezien een groot deel van mijn dagelijks werk bestaat uit informatie analyse en dataopslag en -herstel, kon ik niet toekijken hoe de staff nog op deze tijdrovende manier moest werken. Ik ben begonnen met het opzetten van een nieuw gecentraliseerd systeem waarin alle gegevens omtrent de studenten, cursussen en banen opgeslagen worden. Dit nieuwe systeem zal ik tezamen met GetOn ontwikkelen; de eerste versie van dit systeem wordt momenteel door de staff getest en n.a.v. hun feedback verbeterd. Ik ga er vanuit dat dit systeem de studentenadministratie voor GetOn enorm zal vereenvoudigen.

 

Afgezien van al het nuttige werk wat ik voor GetOn heb bedaan, heb ik enorm genoten van mijn tijd in zonnig en prachtig Zuid Afrika. See you next time!"

 

Marco de Groot

IT-vrijwilliger

februari 2014

terug naar pagina Of help mee als vrijwilliger!

Delen

Ontvang regelmatig onze nieuwsbrief

Meld je aan...

 

 

Wil je een bijdrage doen, druk dan op de knop!

 

 

Like GetOn op

Facebook

 

 

 

Volg GetOn op

Twitter

 

 

 

Volg GetOn op

 

 

 

Bekijk filmpjes

van GetOn op

YouTube

 

 

Volg GetOn op

Pinterest

 

 

Volg GetOn op

LinkedIn